Poniższe materiały opisują:
PythonAnywhere to bezpłatna usługa online, która umożliwia tworzenie i uruchamianie w przeglądarce internetowej programów napisanych w języku Python. Jest to w pełni funkcjonalne środowisko Linuxa z opartym na przeglądarce internetowej edytorem tekstu z podświetlaniem składni. Wszystko czego potrzebujesz do napisania i uruchomienia kodu Pythona, to przeglądarka internetowa. W ogóle nic nie musisz u siebie instalować.
Oznacza to, że możesz ukończyć ten kurs w “zamkniętym środowisku”, pracując na systemach i urządzeniach takich jak iPad, iPhone, Android, ChromeBook, Windows itp. PythonAnywhere możesz również użyć jeśli korzystasz z komputera w pracy lub w szkole, czyli tam gdzie nie możesz zainstalować żadnego oprogramowania.
Aby korzystać z PythonAnywhere, musisz założyć konto (prawy górny róg Pricing & signup
). Mają bezpłatnę ofertę (Beginner Account
), która spełni wszystkie Twoje potrzeby związane z tym kursem aż do rozdziału
15.
PythonAnywhere zobowiązuje się do umożliwienia Ci posiadania bezpłatnego konta na zawsze (pod warunkiem, że będziesz się na to konto logować i z niego korzystać). Usługa posiada również niedrogie oferty, które sprawdzą się w sytuacji, w której będziesz potrzebować więcej miejsca na dysku, większej mocy obliczeniowej dla swoich projektów, większej elastyczności lub dodatkowych funkcji. Podkreślmy jednak, że bezpłatna oferta wystarczy do ukończenia tego kursu.
Zarejestruj się, potwierdź adres e-mail i zaloguj się na stronie PythonAnywhere.
Po zalogowaniu się, przejdź do zakładki plików (Files
) i utwórz nowy w swoim katalogu domowym plik o nazwie hello.py
(jeśli tworzysz plik w panelu kontrolnym Dashboard
, to musisz dodatkowo podać
pełną ścieżkę do pliku; powinno to być coś w rodzaju /home/drchuck
). Umieść w pliku następujący wiersz:
Zapisz plik, wybierz Run
, a następnie powinieneś zobaczyć:
Witaj świecie
>>>
Następnie zamień tekst wewnątrz print(...)
na 'Witaj PY4E świecie'
, wybierz Save
, a potem Run
, co powinno uruchomić Twój zmodyfikowany program.
O ile przycisk Run
działa w przypadku kilkulinijkowych programów, po rozpoczęciu pracy nad bardziej złożonymi programami konieczne będzie użycie powłoki systemu Linux (wiersza poleceń). Na początku może się to wydawać
trochę nieintuicyjne, ale nauczenie się absolutnych podstaw Linuxa to świetny pomysł, ponieważ jest to system, który dominuje na różnego rodzaju serwerach.
Przekonasz się, że często szybsze i łatwiejsze jest wprowadzanie niewielkich zmian w plikach z poziomu wiersza poleceń, a nie w pełnoekranowym graficznym interfejsie użytkownika. A kiedy zaczniesz już wdrażać rzeczywiste aplikacje w środowiskach chmurowych dostarczanych przez Google, Amazon, Microsoft itp., to wszystko, a zarazem jedyne co będziesz mieć do dyspozycji, to wiersz poleceń.
Najlepiej będzie jeśli otworzysz dwa okna przeglądarki internetowej, jedno obok drugiego. W pierwszym oknie otwórz pliki (Files
), a w drugim konsole (Consoles
). Jeśli masz już uruchomioną konsolę Bash, to
możesz do niej teraz powrócić; w przeciwnym razie uruchom nową konsolę Bash. Po uruchomieniu konsoli Bash powinieneś zobaczyć mniej więcej coś takiego:
14:12 ~ $
Jest to wiersz poleceń systemu Linux. Widzimy kolejno:
~
, czyli skrótowy zapis naszego katalogu domowego (np. /home/drchuck
),$
, za którym wprowadzamy nasze polecenia.
Pod Linuxem pliki są zorganizowane w drzewiastej hierarchicznej strukturze. Na samym szczycie hierarchii jest katalog główny /
. Katalogi domowe użytkowników znajdują się w katalogu /home
. Nasze skrypty będą
znajdowały się w naszym katalogu domowym, czyli np. /home/drchuck
.
pwd
wyświetla pełną ścieżkę naszego aktualnego katalogu.ls
, tak aby zobaczyć pliki znajdujące się w aktualnym katalogu.mkdir skrypty
tworzy katalog skrypty
wewnątrz katalogu bieżącego.cd
lub cd ~
przechodzi do katalogu domowego użytkownika.cd skrypty
pozwala przejść do katalogu o nazwie skrypty
, który znajduje się w bieżącym katalogu (o ile katalog skrypty
istnieje).cd ..
pozwala przejść “w górę” bieżącego katalogu, czyli do katalogu nadrzędnego.cd
możesz częściowo wpisać nazwę katalogu, np. skr
zamiast skrypty
, a następnie nacisnąć klawisz <Tab>
. Dzięki temu system automatycznie uzupełni nazwę katalogu,
o ile wpisałeś ją na tyle, że system będzie mógł precyzyjnie wskazać katalog, który miałeś na myśli.
touch test.py
tworzy pusty plik test.py
w bieżącym katalogu.<↑>
, tak aby przewijać poprzednie polecenia, a potem nacisnąć klawisz <Enter>
aby ponownie je wykonać. Jest to szczególnie
przydatne jeśli zmieniamy zawartość skryptu i chcemy go szybko ponownie uruchomić w celu przetestowania dokonanych zmian.
clear
lub używając kombinacji klawiszy <Ctrl+L>
.Uruchomimy teraz program hello.py
z poziomu wiersza poleceń:
14:14 ~ $ cd
14:14 ~ $ pwd
/home/drchuck
14:15 ~ $ ls -l
-rw-rw-r-- 1 drchuck registered_users 27 Mar 29 14:10 hello.py
14:16 ~ $ python3 hello.py
Witaj PY4E świecie
14:16 ~ $
Przeanalizujmy po kolei co robią powyższe polecenia:
cd
– (z ang. change directory) zmień katalog roboczy (czyli bieżący katalog) na Twój katalog domowy; robimy to aby upewnić się, że zaczynamy w odpowiednim miejscu w hierarchii katalogów dostępnych w systemie;
tak jak np. pod Windowsem w Eksploratorze plików możemy chodzić po katalogach, tak samo w wierszu poleceń możemy zmieniać katalogi, w których obecnie jesteśmy.
pwd
– (z ang. print working directory) wyświetl katalog roboczy; to polecenie informuje nas gdzie znajdujemy się w hierarchii katalogów; jesteśmy obecnie w naszym katalogu domowym; Linux to system, z którego
jednocześnie może korzystać wielu użytkowników, a każdy użytkownik ma swój własny “katalog domowy”; możesz zbudować własną hierarchię katalogu idąc w głąb od swojego katalogu domowego.
ls -l
– pokaż pliki i podkatalogi znajdujące się w bieżącym katalogu; opcja -l
pokazuje dodatkowe szczegóły takie jak uprawnienia, data modyfikacji i rozmiar pliku.python3 hello.py
– uruchom Pythona 3 na pliku hello.py
.Zalecamy abyś już od samego początku korzystał w Linuxie z powłoki Bash do uruchamiania swojego kodu, ponieważ ostatecznie i tak będziesz musiał z niej korzystać aby uruchomić bardziej skomplikowane programy.
Pythona możemy również poznawać poprzez interaktywny interpreter. Aby go uruchomić, w wierszu poleceń wydajemy komendę python3
.
Po uruchomieniu interpretera zobaczymy znak zachęty w postaci jodełki >>>
. Możemy wydać polecenie print('witaj')
i zatwierdzić je klawiszem <Enter>
:
14:55 ~ $ python3
Python 3.8.0 (default, Nov 14 2019, 22:29:45)
[GCC 5.4.0 20160609] on linux
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> print('witaj')
witaj
>>>
Aby zakończyć działanie interpretera Pythona, wydajemy polecenie quit()
. Pod Linuxem, alternatywnie zamiast tego polecenia, możemy wcisnąć kombinację klawiszy <Ctrl+D>
.
Istnieją trzy sposoby edytowania plików w środowisku PythonAnywhere, od najłatwiejszego do najfajniejszych. Wystarczy, że będziesz potrafić edytować plik przy pomocy jednego z poniższych sposobów.
Dashboard
), następnie do plików (Files
), a potem do właściwego katalogu i edytuj plik klikając na niego.W Bashu przejdź do odpowiedniego katalogu i otwórz plik przy pomocy edytora nano
. Poniżej pokazano w jaki sposób można edytować plik hello.py
:
15:02 ~ $ cd
15:02 ~$ nano hello.py
Zapisz plik poprzez kombinację klawiszy <Ctrl+X>
, <Y>
, a potem <Enter>
.
Jeśli po raz pierwszy korzystasz z edytora tekstu vi
, to bez dodatkowej pomocy lepiej nie próbuj tego najtrudniejszego i zarazem najfajniejszego sposobu edycji plików w systemie Linux. Poniżej pokazano w jaki sposób
można edytować plik hello.py
:
15:05 ~ $ cd
15:05 ~ $ vi hello.py
Po otwarciu vi
przesuń kursor w dół w miejsce, w którym chcesz dokonać zmiany, i naciśnij klawisz <I>
aby przejść do trybu INSERT
(jest to tryb wstawiania), następnie wpisz nowy
tekst, a gdy skończysz, to naciśnij klawisz <Esc>
. Aby zapisać plik, wpisz :wq
, a następnie wciśnij <Enter>
. Jeśli się pogubisz, naciśnij <Esc>
, wpisz
:q!
i wciśnij <Enter>
, tak aby wyjść z pliku bez zapisywania.
Jeśli znasz jakiś inny edytor tekstu działający z poziomu wiersza poleceń, to oczywiście możesz go używać do edycji plików.
Copyright Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 - Charles R. Severance
Strona utrzymywana przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.